PERUBAHAN SOSIAL PADA MASYARAKAT DALAM PERSPEKTIF AL-QUR`AN

(Studi Komparatif Tafsir At-Thabari)

Authors

  • Husnaini Hasbi IAIN Lhokseumawe

DOI:

https://doi.org/10.47887/amd.v4i1.124

Keywords:

Social Change, Society, Al-Qur'an Perspective

Abstract

The Qur'anic verse that is often presented to show the view and message of the Qur'an about social change is surah al-Ra'd (13) If you look at the opinions of scholars in understanding the meaning contained in surah Q. S. al-Ra'd (13) about the social change, there will be quite diverse opinions. As an example of the diversity of understanding the meaning of social change contained in Q.S. al-Ra'd (13) can be seen in the translation of that verse which is included in the translation of the Ministry of Religion and the translation written by M. Quraish Shihab in his book of interpretation, Tafsir al-Mishbandh. Translation of Q.S. al-Ra'd (13) as stated in the Qur'an and its translation are as follows: "Indeed, Allah does not change the condition of a people before they change their own condition”, (Al-Qur'an and its translation, 337-338). Furthermore, to be more focused and appropriate to what is being studied, the author needs to collaborate or refer to interpretations of the Al-Qur'an that relate to the topic to be studied. Thus, here is a brief explanation of how the verses of the Qur'an implement human concepts and behavior in the history of human civilization, both through the interpretations contained, including the exegesis of the book At-Thabari and the history of At-Thabari's interpretation. Research methodology is a way to find out the results of a specific problem, where the problem is also called a research problem. In Methodology, researchers use a variety of different criteria to solve existing research problems. Different sources state that the use of various types of methods is to solve problems.

References

Abdulah Ali, Agama dalam perspektif Sosiologi Antropologi, STAIN Cirebon: 2005

Adi Tahir Nugraha UIN Sunan Gunung Djati Bandung 2021.

Al-Qur`an dan Terjemahnya, Riyadh, Darussalam, t.th, hlm. 337-338. Terjemahan ayat al- Qur`an dalam buku ini bersumber dari terjemahan Kementerian Agama RI. Bunyi penggalan Q.S. al-Ra’d yang diterjemahkan di atas adalah sebagai berikut:

Al-Thabarī, Tafsir al-Thabarī Jāmi` al-Bayān ‘an Ta`wīl Ay al-Qur'ān, jilid 14

Al-Thabarī, Tafsir al-Thabarī Jāmi` al-Bayān ‘an Ta`wīl Ay al-Qur'ān, jilid 14

Badri Yatim, Sejarah Peradaban Islam, Jakarta: Rajawali, 1997

Bandingkan pendapat mufassir lain yang memandang bahwa perubahan yang dimaksud ayat ini dapat berupa perubahan positif ke negatif dan sebaliknya, seperti Quraish Shihab yang memahami perubahan yang dimaksud oleh Q. S. al-Ra’d (13): 11 dapat berupa perubahan positif ke negatif dan dapat juga berupa perubahan negatif ke positif. Lih. Quraish Shihab, Tafsir al-Mishbāh, jilid 6

Ibnu Khaldūn. merupakan ahli sosiologi dan sejarah terkemuka yang berasal dari Afrika Utara yang hidup pada pada tahun 1332 – 1406. Lih. Ira M. Lapidus, a History of Islamic Societies, Cambridge: Cambridge University Press, 1995

Kunyah adalah nama panggilan yang pada permulaannya biasanya terdapat kata Abu atau Ummu. Lih. Totok Jumantoro, Kamus Ilmu Hadis, Jakarta: Bumi Aksara, 2002.

Mengenai nikmat yang dianugerahkan Allah kepada kaum Quraisy, dapat dilihat lagi pada penafsiran Hamka mengenai makna yang terkandung pada Q. S. al-Anfāl (8): 53 seperti yang telah dikemukakan di atas. Lih. Hamka, Tafsir Al-Azhar, jilid Hamka, Tafsir al-Azhar, jilid 10

Muhammad Husain al-Dzahabī, al-Tafsīr wa al-Mufassirūn, jilid 1

Muhammad Husain al-Dzahabī, al-Tafsīr wa al-Mufassirūn, jilid 1, Lih. juga pada program Maktabah Syamilah, Ibn Taymiyah, Majmū’ Fatāwā Ibn Taymiyah fi al-Tafsīr, jilid 2

Muhammad Yusuf, Jāmi` al-Bayān fī Tafsīr al-Qur'ān Karya Ibn Jarīr al-Thabarī, dalam

Nanang Martono, Sosiologi Perubahan Sosial, Jakarta: Rajawali, 2011

Nurjannah Ismail, Perempuan Dalam Pasungan: Bias Laki-Laki dalam Penafsiran, Yogyakarta: LKiS, 2003

Penjelasan tentang faktor perubahan sosial yang berasal dari dalam dan dari luar masyarakat dapat dilihat di Soerjono Soekanto, Sosiologi Suatu Pengantar, dan Nanang Martono, Sosiologi Perubahan Sosial, Jakarta: Rajawali, 2011

Pernyataan bahwa al-Qur`an merupakan petunjuk bagi orang yang bertakwa dapat dilihat pada 185 (2): al-Baqarah

Rofiq (Ed.), Studi Kitab Tafsir, Yogyakarta: Teras, 2004

Suwito, Transformasi Sosial: Kajian Epistemologis Ali Syari'ati tentang Pemikiran Islam Modern, Yogyakarta & Purwokerto, Unggun Religi & STAIN Purwokerto Press, 2004

Suwito, Transformasi Sosial: Kajian Epistemologis Ali Syari'ati tentang Pemikiran Islam Modern, Yogyakarta & Purwokerto, Unggun Religi & STAIN Purwokerto Press, 2004

Yāqût al-Hamawi al-Rūmī, Mu 'jam al-Udabā , Beirut: Dār al-Gharb al-Islāmī, 1993, jilid 6

Downloads

Published

2023-11-08