PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MATERI LUAS PERMUKAAN SERTA VOLUME KUBUS DAN BALOK DI KELAS VIII-8 SMPN 3 BIREUEN SEMESTER GANJIL TAHUN PELAJARAN 2021/2022

Authors

  • Herawati Herawati SMP Negeri 3 Bireuen

DOI:

https://doi.org/10.47887/amd.v4i1.152

Keywords:

Application of the Numbered Heads Together (NHT) Learning Model, Material on Surface Area and Volume of Cubes and Blocks, Learning Results

Abstract

This research aims to find out: Can the application of the Numbered Heads Together (NHT) learning model improve mathematics learning outcomes in the surface area and volume of cubes and blocks in class VIII-8 at SMPN 3 Bireuen? The research method used is classroom action research (PTK) which consists of 2 cycles. The research subjects were 35 students in Class VIII-8 of SMP Negeri 3 Bireuen for the 2021/2022 academic year. Data analysis uses cooperative descriptive analysis techniques by comparing initial conditions with the results achieved in each cycle, and qualitative descriptive analysis of observation results by comparing the results of observations and reflections in cycle I and cycle II. The increase in learning outcomes is shown by the percentage of completeness of learning outcomes obtained in the first cycle of student learning outcomes. Of the 35 students who took the first cycle test, 27 students (77.14%) completed the test while 8 students (22.86%) did not complete it. . In cycle II, the results obtained were that of the 35 students who took the cycle II test, 33 (94.29%) students completed the test, while 2 (5.71%) students did not complete it.

References

Arikunto, Suharsimi dkk. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Depdiknas. 2005. Pendekatan Kontekstual. Jakarta: Depdiknas.

. 2006. Model Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan untuk Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Depdiknas.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamalik, Oemar. 2013. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

http://html-para-ahli.com. Diakses 12 desember 2014

Ibrahim, Muslimin, dkk. 2006. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya : Unesa Press.

Johar, Rahma. 2006. Model Strategi Belajar Mengajar. Banda Aceh: FKIP Unsyiah.

Mulyasa, E. H. 2009. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Mukhlis. 2005. Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meteri Pokok Perbandingan Di Kelas VII SMP Negeri 1 Pallangga. Tesis tidak diterbitkan. Surabaya: PPS Unesa.

Nur, Mohamad. 2005. Pengajaran Berpusat Kepada Siswa dan Pendekatan Kontraktivis dalam Pengajaran. Surabaya: Pusat Studi MIPA Unesa.

Riyanto, Yatim. 2010. Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media.

Rustaman dkk. 2003. Stategi Belajar Mengajar. Bandung: UPI Bandung.

Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Siregar, Eveline dan Hartini Nara. 2010. Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Suprijono, Agus. 2009. Coperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM.

Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Susilo. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.

Tampubolon, Saur. 2014. Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Pendidik dan Keilmuan. Jakarta: Erlangga.

Triyanto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Uno, Hamzah B. 2008. Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang

Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Usmsan, 2005. Penerapan Pembelajaran Kooperatif dengan Pendekatan Struktural Numbersd Head Together (NHT) Untuk Pokok Bahasan Persamaan Kuadrat di Kelas X (I) SMA IPIEMS Surabaya, Surabaya: Universitas Negeri Surabaya Program Pasca Sarjana Program Studi Pendidikan Matematika

Widoyoko, S. Eko Putro. 2014. Hasil Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta:

Pustaka Pelajar

Downloads

Published

2023-11-08

How to Cite

Herawati, H. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MATERI LUAS PERMUKAAN SERTA VOLUME KUBUS DAN BALOK DI KELAS VIII-8 SMPN 3 BIREUEN SEMESTER GANJIL TAHUN PELAJARAN 2021/2022. Al-Madaris Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 4(1), 138–165. https://doi.org/10.47887/amd.v4i1.152

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.